zoom MSI NX8600GTS.W dniu 17.04.2007r swoją oficjalną premierę mają trzy najnowsze karty NVIDII z rodziny GeForce - długo wyczekiwane modele 8500GT, 8600GT i 8600GTS. Olbrzymie wręcz zainteresowanie tymi układami jest dość oczywiste, są to bowiem pierwsze karty nowej generacji (wspierające DirectX 10) w cenie akceptowalnej dla portfela przeciętnego gracza.

Rodzina kart GeForce serii 8 powiększa się o trzy nowe karty, które w chwili obecnej trafiają na półki sklepowe na całym świecie oraz dwie kolejne, dostępne tylko w wersji OEM dla producentów gotowych jednostek. Do pierwszej grupy zalicza się karty GeForce 8500GT, 8600GT i 8600GTS. Najsłabsza z nich, GeForce 8500GT, to konstrukcja oparta o rdzeń o oznaczeniu kodowym G86 i jest wyposażona w 16 zunifikowanych jednostek cieniujących (popularnych 'shaderów') pracujących z zegarem 900MHz, podczas gdy taktowanie pozostałych elementów GPU (m.in. jednostek ROP) wynosi 450MHz. Karty 8500GT będą wyposażone w 256MB pamięci taktowanej zegarem 400MHz i komunikującej się z rdzeniem za pomocą 128-bitowej magistrali. Dwie kolejne karty oznaczone jako GeForce 8600 oparte są o rdzeń G84, a jedyną różnicą pomiędzy wersją GT a GTS są odmienne taktowania. I tak obie karty posiadają 32 jednostki zunifikowane i 8 jednostek ROP, za komunikację z pamięcią (w ilości 256MB) odpowiada tak jak w 8500GT 128-bitowa magistrala. Zegary dla karty 8600GT to 540MHz dla rdzenia, 1190MHz dla jednostek zunifikowanych i 700MHz dla pamięci (1400MHz efektywnie); w przypadku wersji GTS kształtują się one inaczej: 675MHz dla GPU, aż 1450MHz dla jednostek cieniujących i 1000MHz dla pamięci (2000MHz efektywnie).

 

Mocno akcentowaną zaletą kart 8500/8600 jest obsługa tych samych efektów i technologii jakie zaprezentowano wraz z układem G80 i kartami GeForce 8800, w tym w pełni sprzętowej obsługi raczkującego dopiero środowiska API - DirectX 10. I tak cała seria kart GeForce 8xxx oferuje na chwilę obecną:

  • LUMENEX ENGINE - pod tą nazwą skrywa się obsługa pełnoekranowego wygładzania krawędzi określanego jako CSAAx16, niezależne kątowo filtrowanie anizotropowe oraz HDR renderowany z pełną, 128-bitową precyzją. CSAAx16 (ang. Coverage Sampling Anti-Aliasing) oferuje teoretyczną wydajność porównywalną z standardowym trybem FSAA x4 opartym o Multi-Sampling, przy jednocześnie wyższej jakości wynikowego obrazu. Wszystko to za sprawą określania koloru wynikowego analizowanego fragmentu obrazu (piksela) na podstawie badania 'pokrycia' aż 16-tu punktów go otaczających. Dzięki temu przejścia gradientowe są zdecydowanie 'płynniejsze' a krawędzie w efekcie wydają się gładsze. Ponadto Lumenex Engine pozwala na jednoczesne łączenie HDR z FSAA.

  • QUANTUM EFFECTS ENGINE - technologia ta pozwala na symulowanie i realizowanie sporej liczby efektów fizycznych przez GPU. Zaawansowana architektura procesorów cieniowania pozwala odwzorować efekt dymu, ognia, wybuchu czy też powiewających na wietrze włosów, falującego morza itd.

  • OBSŁUGA DIRECTX 10 - a wraz z nią niespotykane dotychczas możliwości kreowania wirtualnego świata. Wśród najważniejszych opcji DirectX 10 należy wymienić Geometry Shader umożliwiający dynamiczne kreowanie geometrii w scenie 3D przez GPU bez jakiegokolwiek udziału CPU. Również sam fakt zniesienia wielu ograniczeń narzuconych w DirectX 9 oraz zredukowania czasu trwania narzutu obiektów API nie pozostają bez wpływu na ocenę nowego środowiska a ta wydaje się być nader przychylna - ogrom możliwości i lepsza wydajność to dwa hasła przewijające się w praktycznie każdej wypowiedzi traktującej o DirectX 10. Zresztą tytuły gier tworzonych pod to środowisko i mających jednocześnie pojawić się na rynku w tym roku mówią same za siebie - Alan Wake, BioShock, Crysis, Unreal Tournament 3, World In Conflict...

     
     
  

Wszystkie prezentowane dziś karty posiadają coś, czego pozazdrościć im może nawet dotychczasowy lider wydajności - GeForce 8800GTX. Jak się okazuje bowiem w kartach 8500/8600 NVIDIA zaimplementowała nową wersję sprzętowego dekodera obrazu wideo znanego pod nazwą PureVideo HD. I tak nowością w przypadku kart GeForce 8500/8600 jest nowa wersja jednostki odpowiedzialnej za wsparcie dekodowania obrazu wideo oraz obecność dwóch nowych jednostek obliczeniowych - procesora H.264 BitStream (odpowiedzialnego za wsparcie dekodowania materiału H.264 CABAC/CAVLC) oraz układu AES128 (zajmującego się sprzętową dekrypcją materiału zabezpieczonego).

W efekcie dotychczas karty wspierające PureVideo HD (GeForce 7600/7900/8800) przy odtwarzaniu materiału HD w formacie H.264 odciążały CPU zajmując się kompensacją ruchu i procesem 'deblockingu' pozostawiając na 'barkach' centralnego procesora obliczenia związane z dekodowaniem materiału wideo i odwrotną transformacją danych, co pozwoliło zredukować wymagania co do wydajności CPU przy odtwarzaniu materiału wideo wysokiej jakości. Wraz z nowymi kartami GeForce 8500/8600 GPU przejmuje kontrolę nad wszystkim czterema etapami związanymi z dekodowaniem materiału wideo pozostawiając praktycznie bezczynnie procesor! Umożliwia to komfortowe odtwarzanie materiału HD (zapisanego w standardzie Blu-Ray czy HD-DVD) nawet na komputerach wyposażonych w słaby procesor a posiadających kartę graficzną 8500GT/8600GT/8600GTS (oraz 8400GS, która to również oferuje nowe PureVideo HD). Nowinka ta to nie lada gratka dla osób planujących złożyć komputer typu HTPC przeznaczony również do odtwarzania wysokiej rozdzielczości materiału wideo w nowych standardach - dotychczas wiązało się to z zakupem stosunkowo mocnego CPU i jednocześnie karty pokroju GeForce'a 7600GS lub lepszej.

W chwili premiery kart wsparcie PureVideo drugiej generacji jest dostępne jedynie w systemie Windows Vista. Wsparcie w przypadku systemu Windows XP jest planowane na czerwiec bieżącego roku)

MSI NX8600GTS
SUGEROWANA CENA DETALICZNA: ~790PLN


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Kasy Fiskalne

Promocja Świąteczna 2016

Szkolenia Edukator Biznesu 

Optima demo Online, zalecana przeglądarka IE

Wypróbuj pakiet Optimy On-line

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 12 gości