Microsoft Office 2007

Po blisko czteroletniej przerwie Microsoft wydaje kolejną wersję jednego ze swych flagowych produktów – pakietu biurowego lub, co bardziej oddaje jego złożoność i funkcjonalność, zintegrowanego systemu aplikacji i usług umożliwiających nie tylko pisanie listów, przeprowadzanie obliczeń czy tworzenie prezentacji, ale także pracę grupową niezależną od miejsca i czasu czy wreszcie łączenie jej z innymi produktami platformy Windows Server System. Choć Office 2007 jest jeszcze w fazie beta, warto jednak już dziś dowiedzieć się, czego spodziewać się po nowym pakiecie biurowym Microsoftu, co wyróżnia go na tle poprzedniej wersji oraz jak będzie on współpracował z wydawanym równolegle systemem Windows Vista.

Najważniejsze nowości pakietu

Wiele nowości cechujących nowy pakiet Office dotyczy nie tylko jednego składnika, ale całej zintegrowanej platformy. Jedną z takich najbardziej charakterystycznych zmian jest nowy interfejs użytkownika, który występuje we flagowych aplikacjach takich jak Word, Excel i PowerPoint.

Ribbon zastępuje paski narzędzi

Dotychczasowe podejście do interfejsu, niezmienne od lat, związane z paskami narzędzi tworzonymi przez ciągi konfigurowalnych przycisków zostało całkowicie zmienione. Od wersji 2007 użytkownik ma do dyspozycji jeden dynamiczny pasek znany też pod angielską nazwą ribbon. Pasek ten nie bez powodu nosi miano dynamicznego, gdyż w zależności od aktualnych poczynań użytkownika na bieżąco zmienia swoją zawartość tak, aby potrzebne funkcje i parametry były zawsze pod ręką. Ribbon zastępuje nie tylko dziesiątki przycisków w kilku rzędach, ale także cały pasek menu.

Gdy użytkownik zajęty jest wprowadzaniem tekstu do kolejnych akapitów, wewnątrz paska ribbon pojawiają się opcje takie jak zmiana czcionki czy też predefiniowane style dostępne po jednym kliknięciu. Jeśli jednak zechce on wstawić rysunek, wystarczy że wybierze sekcję Insert, a następnie wskaże obrazek lub autokształt. Po wstawieniu obrazka zawartość ribbonu natychmiast zmieni się tak, aby użytkownik miał szansę łatwo dodać do obrazka cień, obrócić go lub edytować. Po kliknięciu ponownie w tekst ribbon powraca do funkcji tekstowych - użytkownik może dalej pisać.

Rysunek 1

 

Ribbon w trybie redagowania tekstu

Rysunek 1

Ribbon przełączony do trybu edycji parametrów obrazka


Zmodyfikowany interfejs

Ribbon to najważniejsza spośród zmian tego, co widać na pierwszy rzut oka - czyli nowego interfejsu. Dostępne są również trzy wersje kolorystyczne - błękitna, srebrna oraz czarna. Wersja błękitna jest domyślna dla systemu Windows XP, zaś wersja czarna - dla Windows Vista. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby dowolnie zmieniać skórki w trakcie korzystania z pakietu Office - bez względu na posiadany system.



Rysunek 1

Błękitny schemat kolorów na przykładzie Office Word



Rysunek 1

Srebrny odcień interfejsu w Office Excel



Rysunek 1

Elegancka czerń interfejsu Office PowerPoint



Rozbudowane tagi inteligentne

Kolejną rzucającą się w oczy zmianą jest znaczna ewolucja tagów inteligentnych jako takich znanych już z poprzednich wersji Office. Teraz ich możliwości są znacznie bardziej rozbudowane. Po zaznaczeniu np. fragmentu tekstu lub obrazka pojawia się półprzeźroczyste niewielkie okno, które zawiera najczęściej wykonywane polecenia adekwatne do obszaru zaznaczenia. Jeśli użytkownik nie chce z nich korzystać, okno szybko znika - w przeciwnym wypadku jednak stwarza ono duże ułatwienie, gdyż nie trzeba już szukać myszą potrzebnej funkcji na pasku ribbon. Zwiększa to efektywność pracy, bo więcej czasu można przeznaczyć na pisanie, a nie błądzenie myszą po interfejsie.


Rysunek 1

Podręczny pasek formatowania ukazany po zaznaczeniu fragmentu tekstu



Rysunek 1

Czytelne menu zmiany marginesów - podgląd wyników w dokumencie bez klikania



XML jako format zapisu

Jedną z najważniejszych zmian oprócz interfejsu użytkownika jest również nowy format plików Microsoft Open XML oparty o język XML (eXtensible Markup Language). Dzięki zapisowi w takim formacie zyskuje się przede wszystkim znacznie mniejsze pliki wynikowe, a to z kolei przekłada się na mniejszy ruch w sieci i mniejsze obciążenie serwerów plików w przedsiębiorstwie. Nowy format zapisuje pliki w obecnych rozszerzeniach z dodaną literą x, np. docx. Oczywiście opcja zapisu do starego formatu jest dalej dostępna - można ją wywołać bezpośrednio z menu głównego, tuż obok zapisu do nowego formatu XML.


Wsparcie zapisu do PDF/XPS

Format Open XML to nie wszystko w kwestii możliwości zapisu. Po pobraniu specjalnej bezpłatnej wtyczki możliwy stanie się wybór dodatkowych dwóch formatów - nowego XPS autorstwa Microsoft oraz, co było jedną z najbardziej wyczekiwanych funkcjonalności Office - klasycznego PDF. Zapis do wspomnianych formatów jest wówczas możliwy z wszystkich aplikacji składowych nowego Office 2007.

Rysunek 1

 

Menu Save as zachęca do pobrania bezpłatnej wtyczki PDF/XPS



Rysunek 1

Wtyczka zapisu do PDF umożliwia zmianę szeregu opcji przed eksportem




Ulepszona praca grupowa

Nie od dziś wiadomo, że pełnię możliwości pakiet Office odkrywa dopiero w momencie zastosowania jego wbudowanych mechanizmów pracy grupowej. Nie inaczej jest tym razem - w wersji 2007 znacznie poprawiono współpracę wszystkich aplikacji z witryną SharePoint. Przykładowo w nowym programie Outlook możliwy jest już nie tylko odczyt, ale także zapis danych do witryny zespołu, we wszystkich aplikacjach obecne są też nowe narzędzia porównywania i wersjonowania dokumentów.


Wybrane nowości w poszczególnych aplikacjach


Przedstawione powyżej nowości to zaledwie podstawowe cechy wyróżniające nowy pakiet Office 2007 na tle poprzednich wersji. W każdej z aplikacji składowych pakietu wprowadzono wiele innych nowości i usprawnień - zarówno większych, jak i drobnych. Poniżej przedstawiamy wybrane z nich dotyczące czterech flagowych produktów Office. Szczegółowo omówimy je w kolejnych artykułach.

Logo

1. galeria predefinowanych styli, formatów tabel i grafik

2. natychmiastowy podgląd zmian bez ich zastosowywania

3. szablony blokowe najczęściej używanych elementów

(Building Blocks), np. spisów treści czy nagłówków

4. trójwymiarowe wykresy i diagramy dostępne za jednym

kliknięciem

5. wbudowane narzędzie do porównywania dwóch

dokumentów

6. opcja usunięcia metadanych dokumentu

7. technologia Smart Document do automatycznego łączenia

danych z innych dokumentów Office lub aplikacjach trzecich

 

Logo

1. blisko 1000-krotnie zwiększone możliwości obliczeniowe -

do 1.000.000 wierszy i 16.000 kolumn (z dotychczasowych

65.536 wierszy i 256 kolum), co umożliwi operowanie na

16.000.000.000 komórkach

2. uproszczona nawigacja po rozległych arkuszach

3. automatyczne formatowanie warunkowe dla poszczególnych

komórek

4. usprawiony model tworzenia obiektów PivotTable i

PivotChart

5. pełne wsparcie dla SQL Server 2005 Analysis Services

6. podpowiadanie składni i autouzupełnianie formuł

7. galeria profesjonalnych styli dla danych, wykresów i

diagramów

8. API usług obliczneniowych Excel do wykorzystania w innych

aplikacjach

 

Logo

 

1. galeria predefiniowanych styli, dostępna za jednym

kliknięciem

2. obiekty SmartArt - rozbudowane wykresy i diagramy

przygotowane do wypełnienia tekstem

3. usprawnione narzędzia formatowania i edycji obrazów,

galeria efektów takich jak perspektywa czy przeźroczystość

4. elastyczne metody współpracy przy wykorzystaniu aplikacji

Groove oraz SharePoint Server

 

Logo

1. natychmiastowe przeszukiwanie wszystkich danych (nawet

zawartości załączników) w oparciu o nowy silnik indeksujący

2. pasek To-Do Bar z podsumowaniem spotkań i zadań

3. kolorowe kategorie ułatwiające identyfikację poczty, zadań i

spotkań

4. wbudowany podgląd załączników takich jak np. dokumenty

Office, obrazy, pliki tekstowe itp. bez otwierania

dodatkowych programów

5. kalendarze internetowe

6. wysyłka migawek (fragmentów) kalendarzy w wiadomości

sformatowanej w HTML

7. zintegrowany czytnik kanałów RSS

8. ulepszony filtr antyspamowy

9. usprawniona współpraca z Exchange 2007 i SharePoint

Server 2007

 

 

 

Podsumowanie


Większości nowości pakietu Office 2007 nie da się zauważyć po pierwszym uruchomieniu jednej z aplikacji - każda z nich jednak kryje w sobie szereg usprawnień i nowych możliwości. W kolejnym artykule Artykuł: Microsoft Office 2007 - co nowego w aplikacjach? przedstawiamy szczegółowo poszczególne nowości wszystkich aplikacji składowych nowego pakietu Office 2007 wraz z przykładami ich wykorzystania.

Czas pokaże czy nowości zaimplentowane w Office 2007 wzbudzą na tyle duże zainteresowanie klientów, że skuszą się oni na zakup najnowszej wersji.

Przedstawione powyżej nowości to zaledwie podstawowe cechy wyróżniające nowy pakiet Office 2007 na tle poprzednich wersji. W każdej z aplikacji składowych pakietu wprowadzono wiele innych nowości i usprawnień - zarówno większych, jak i drobnych. Poniżej przedstawiamy wybrane z nich dotyczące czterech flagowych produktów Office. Szczegółowo omówimy je w kolejnych artykułach.

źródło: www.dobreprogramy.pl

Reklama
Reklama
Gratyfikant GT: nowoczesny system kadrowo-płacowy
Reklama

Kasy Fiskalne

Promocja Świąteczna 2016

Szkolenia Edukator Biznesu 

Optima demo Online, zalecana przeglądarka IE

Wypróbuj pakiet Optimy On-line

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 13 gości